24 آذر 1401 0 دیدگاه

تست خواب برای خلبانان

آپنه­ ی انسدادی خواب یکی از اختلالات خواب است که در صورت کنترل نشدن، می تواند منجر به انواع بیماری­ها، سکته و حتی مرگ شود. خلبان هایی که به این بیماری مبتلا هستند لازم است تحت درمان قرار گرفته و سالانه وضعیت خود را گزارش کنند، زیرا بسیاری از سوانح هوایی و جاده ای در اثر خستگی و خواب آلودگی راننده ها یا خلبان ها قرار می گیرد که در بیشتر موارد در اثر آپنه­ ی انسدادی خواب است.

اداره­ ی هوانوردی فدرال (FAA) وظیفه­ی کنترل و سرپرستی امور هوانوردی غیرنظامی آمریکا را به عهده دارد. FFA برای حفظ استانداردهای پزشکی و ایمنی، همواره قوانینی وضع می کند. یکی از این قوانین در رابطه با خلبان هایی است که دچار آپنه­ ی انسدادی خواب هستند. در سال 2013 طبق قانون، خلبان هایی که BMI بدنشان بیشتر از 40 بود، می بایست پیش از تحت بررسی و درمان قرار می گرفتند. همان گونه که می دانیم بالا بودن این شاخص احتمال ابتلای افراد به آپنه را افزایش می دهد. با این حال، امروزه تنها BMI ملاک تشخیص آپنه قرار نمی گیرد و مدارکی همچون پیشینه­ ی پزشکی متقاضی، علائم جسمانی وی و مشاهداتی که از معاینات او به دست می آیند، نیز بررسی می شود. این معاینات در صورتی که بیمار مشکوک به آپنه­ ی خواب باشد، می توانند شامل تست خواب هم بشوند. در صورتی که ابتلای فرد به آپنه ی انسدادی خواب تایید شود، اقدامات لازم در راستای درمان وی آغاز می شود.

پیرو چندین سانحه­ ی هوایی و زمینی که دلایل آن ها خستگی و خواب خلبان ها یا راننده ها اعلام شد، FFA پس از بررسی و تحلیل های لازم، در سال 2015 تصمیم گرفت، در آزمایش های پزشکی و غربالگری خلبان ها در معاینات اولیه، احتمال ابتلا به آپنه ­ی خواب نیز بررسی شود. خلبان هایی که دچار آپنه ­ی انسدادی خواب باشد، معمولا در صورت شروع روند درمان اجازه ی پرواز خواهند داشت. در واقع،  بنا بر این قانون خلبان ها از پرواز کردن منع نمی شوند و می توانند مدرک خلبانی خود را دریافت می کنند، اما لازم است مستنداتی ارائه دهند که تحت درمان موثر قرار دارند تا به آن ها اجازه ی پرواز داده شود.

آپنه­ ی انسدادی خواب چیست؟

این بیماری راه های هوایی فوقانی و انتهای گلوی بیمار را درگیر می کند. این ناحیه معمولا توسط عضلات اطرافش باز نگاه داشته می شود تا فرد بتواند به راحتی نفس بکشد. هنگام خواب، این عضلات شل می شوند که باعث می شود این ناحیه، کوچک­تر از حد معمول خود باشد. در بیماران آپنه­ ی انسدادی، این حفره به قدری کوچک می شود که تنفس فرد سخت شده و در نتیجه سطح اشباع اکسیژن در خون وی پایین می آید و حتی در مواقعی منجر به احساس خفگی در فرد می شود. این افراد خواب باکیفیتی ندارند و معمولا پس از بیدار شدن احساس خستگی می کنند. این بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد و لازم است کنترل و درمان شود.

برخی عوارض آپنه­ی انسدادی خواب (COPD) شامل موارد زیر می شود:

  • احساس خستگی شدید در طول روز
  • اختلالات رفتاری
  • آریتمی قلبی
  • حمله­ ی قلبی
  • افزایش فشار خون
  • ایست قلبی
  • اختلالات ذهنی
  • ضعف حافظه
  • کاهش توجه
  • کاهش توانایی در برنامه ریزی
  • کاهش قدرت حل مسئله

برای درمان این بیماری معمولا از دستگاه های کمک تنفسی سی پپ (CPAP) و بای پپ (BiPAP) در هنگام خواب استفاده می شود. در صورتی که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، خطرناک است و می تواند برای خلبانان منجر به سلب اجازه ­ی پرواز بشود.

حوادث هوایی مربوط به آپنه ی خواب

بنا بر تحقیقات انجام شده، آپنه ی انسدادی خواب یکی از عوامل تاثیرگذار در سانحه ی هوایی Mesa Airlines پرواز شماره­ی 1002، در سال 2008 بود که در طی آن کاپیتان و کمک خلبان هر دو هنگام پرواز به خواب فرو می روند. این پرواز 26 مایل به مدت 18 دقیقه در حالی ادامه داشت که خلبان ها هوشیار نبودند و برج مراقبت نمی توانست با آن ها ارتباط برقرار کند. در نهایت با برگشتن شرایط به حالت عادی، هواپیما با موفقیت به مقصد رسید و پس از بررسی های مختلف، مشخص شد خلبان دچار آپنه ی انسدادی خواب از نوع حاد است. تا به حال گزارش شده است در 34 سانحه ی هوایی، خلبان مبتلا به آپنه ی خواب بوده است که 32 مورد از آن ها تلفات جانی داشته اند. علاوه بر این 34 مورد، 294 حادثه­ی دیگر نیز ثبت شده است که نوعی اختلال خواب در پیشینه­ی پزشکی خلبان ذکر شده است.

توصیه ها

آپنه ی خواب در صورتی که خفیف نباشد، می تواند منجر به انواع تصادف و مشکلات در سلامت انسان بشود. خوشبختانه امروزه دستگاه های سی پپ قابل حمل هستند و می توان به راحتی در شرایط گوناگون از آن ها استفاده کرد. در صورتی که خلبان یا کمک خلبان هستید و بنا به تشخیص پزشک مبتلا به آپنه­ ی انسدادی خواب هستید، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورتی که در درمان شما مشکلی وجود دارد یا علائم بیماری در شما شروع به ظاهر شدن کرد، از پرواز اجتناب کنید.
  • در صورتی که از دستگاه سی پپ (CPAP) استفاده می کنید، لازم است 6 شب در هفته و هر شب حداقل 5 ساعت از آن استفاده کنید. همچنین لازم است از این دستگاه شب قبل از پرواز حتما استفاده شود.
  • کنترل موثر بیماری منجر به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مغزی عروقی، فشار خون و بسیاری دیگر از بیماری ها می شود.

 

Source: https://www.faa.gov/news/fact_sheets/news_story.cfm?newsId=18156

https://www.ainonline.com/aviation-news/blogs/ainsight-faa-and-sleep-apnea

https://www.aopa.org/news-and-media/all-news/2015/january/23/new-sleep-apnea-policy-to-take-effect

https://www.ifalpa.org/media/3461/19hupbl04-sleep-apnea-information-for-pilots.pdf

https://www.casa.gov.au/licences-and-certification/aviation-medicine/obstructive-sleep-apnoea-and-aviation-safety-fact-sheet

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *